Naiva entreprenörer ser möjligheter eller förstår ingenting
Investerar söker excellenta grundare som har förmågor som gör det möjligt att förändra världen. Ni vet klyschan ”Hellre ett A team med B idé än tvärt om”. Därför är det intressant att reflektera kring vilka egenskaper som förekommer hos dessa entreprenörer och hur de kan uppfattas utifrån. Just nu har jag fastnat för hur naiva grundare kan vara. I både positiv och negativ mening. Att möta och förstå naiva grundare är dubbelbottnat men viktigt.
Framgångsrika entreprenörer vittnar ofta om att – om de vetat hur jobbigt och svårt det skulle vara att lyckas så hade de aldrig ens försökt. Deras naiva syn på ett problem och sin egen förmåga gör svåra utmaningar och oöverskådliga situationer hanterbara. ”Hur svårt kan det vara” är en vanlig kommentar från entreprenörer och den sammanfattar den positiva naiva synen att allt är möjligt. Det är ett synsätt som skapar genomförandekraft och tro på den egna förmågan att lösa problem. Många gånger är ett naiv synsätt helt avgörande för att skapa kraft och kämpa på när det ser mörkt ut.
Å andra sidan förekommer en naivitet ibland som är farlig. Som avslöjar dig som entreprenör att du inte vet vad du pratar om och att inte gjort din hemläxa. En affärsplan som är byggd på helt orealistisk antaganden gå inte att investera på. En naiv syn på vilka milstolpar som måste uppnås för att attrahera kommande investerare skapar inte förtroende. Och så vidare. Naiviteten går också ibland hand i hand med en attityd av att inte vilja lyssna på feedback, ”Äh det är lugnt vi löser det på något sätt” är inte det bästa svaret när någon med mer erfarenhet försöker belysa risker med en viss affärsmodell, go-to-market strategi eller liknande.
Så vad är slutsatsen? Entreprenörer, fortsätt vara naiva, det skapar ”can-do” attityd som måste finnas för att orka bygga ett framgångsrikt företag. Men låt inte naivitet vara en ursäkt för att göra hemläxan, vara påläst och noggrann.