Syns de ökande konkurserna redan idag som churn hos SaaS-bolag?

Har en stundande lågkonjunktur redan börjat synas som churn hos B2B SaaS-bolag? Den frågan ställde jag mig efter på kort tid noterat flera signaler som kan vara en förvarning om tuffare tider.

Den första datapunkten är att UC rapporterat en ökning av antalet konkurser med 13% 2018 jämfört med året innan. En annan datapunkt fick jag från ett bolag jag är engagerad i som i slutet av förra året såg högre churn än historiskt och med större konton. Det som var gemensamt för alla kunder de tappat var att de gått i konkurs. Slutligen var det intressant att se sammanställningen som Breakit hade gjort över leverantörer som drabbas av Best of Brands konkurs.  Med på listan fanns ett par SaaS-leverantörer som nu tappar en kund.

För att få svara på min inledande fråga gjorde jag en gallup med en handfull SaaS-bolag som fick frågan om de noterat någon märkbar skillnad i churn med anledning av konkurser.

Beskedet från samtliga bolag var detsamma, ingen av dem har noterat någon märkbar skillnad i churn med anledning av konkurser ännu.  Baserat på detta underlag, som inkluderar SaaS-bolag i olika storlek och i olika branscher/vertikaler, har inte någon signifikant påverkan på churn med anledning av konkurser noterats. 

Förutom det direkta svaret på min fråga påpekade en rutinerad SaaS-VD som varit igenom tidigare lågkonjunktur att den första signalen på en avmattning var svårare nyförsäljning till följd av minskade budgetar hos kunderna. Det är alltså troligt att en trögare nyförsäljning blir det första tecknet på lågkonjukturen för SaaS-bolag än ökad churn till följd av konkurser.

Det är alltså för tidigt att se direkta spår av lågkonjunkturen idag men det känns som både nyförsäljning och churn är något att hålla ett vakande öga på framöver.

===

Johan Crona är grundare av Cloud Capital som är fokuserat på expansionsfinansiering genom både lån och ägarkapital till SaaS-bolag.