Custellence och Cloud Capital – en statusuppdatering
Sedan hösten 2021 jobbar jag som VD på deltid i SaaS-bolaget Custellence och tänkte beskriva hur detta kommer sig, varför Custellence och vad som händer med Cloud Capital.
Custellence kom jag i kontakt med 2017 i samband med att jag lämnade Almi Invest och har sedan dess varit engagera i bolaget som rådgivare, styrelseledamot och aktieägare.
När Cloud Capital grundades gjordes det på premissen att börja långsamt och försiktig för att ge oss tid att hitta product/market-fit. Det innebar att Cloud har varit en ”bootstrap”, vi ville inte bygga upp för mycket strukturer och kostnader tidigt. För mig personligen innebar det att jag alltid haft ett något eller några sidouppdrag, många gånger i formen av styrelseuppdrag i olika SaaS-bolag. Ett sådant har varit Custellence.
Ett par gånger om året har jag tagit ett steg tillbaka och tittat igenom mina olika uppdrag och reflekterat över vilka är det som ger mig mest energi och är roligast att jobba med. Varje gång hamnade Custellence högt eller högst upp på listan. Under åren har jag försökt vara en engagerad aktieägare och styrelseledamot men jag har ofta tänkt att jag skulle vilja engagera mig mer.
Under våren 2021 landade en diskussion i styrelsen i Custellence att det var dags för bolaget att söka sin första externa VD. Det råkade sammanfalla för mig med att jag valt att lämna några andra styrelseuppdrag och därutöver hade några avslutats i samband med att portföljbolag sålts till nya ägare. Stjärnorna stod plötsligt uppradade och det kändes helt naturligt att räcka upp handen och anmäla mitt intresse för VD-rollen.
Så vad är det som gör att jag hela tiden kommer tillbaka till att Custellence är det roligaste bolaget att jobba med?
* Först och främst människorna med en kombination av deras värderingar och ambitioner som delas av grundarna (Daniel och Olof), investerarna (ledda av Mikael) och teamet (Sabina, Sofie och Hayri).
* Därefter affärsidén, att bygga och sälja ett cloudbaserat self service verktyg för en nischad internationell målgrupp. Custellence har sedan starten, och långt innan det blev trendigt, varit ett ”product led”-företag. Det är satt i bolagets DNA att produkten kommer i främsta ledet så att alla intresserade kan testa, utvärdera och köpa helt utan inblandning av manuell försäljning med säljare. Detta visar sig exempelvis i kundbasen, drygt 350 kunder i över 125 länder med varumärken som Microsoft, Veeva, Dandy, Pfizer, Takeda, Volvo, Polestar, Fortnox mfl. 100% sålt med inbound trafik utan outbound sälj.
* Avslutningsvis, marknaden för Customer Experience (CX) och Customer Journey Mapping är enorm och växer fort. Exempelvis pratar över 200.000 personer varje månad om CX bara på LinkedIn. Custellence har marknadens mest lättanvända verktyg för att kartlägga, modellera och presentera kundresekartor.
Vadå kundresa – vad är det och varför är den viktig?
Alla bolag har kunder och med kunder kommer en kundresa, oavsett om den är kartlagd, förstådd och kommunicerad eller inte. Ett bolag som inte har koll på sin kundresa har mycket svårare att innovera, affärsutveckla, kommunicera och styra sin verksamhet. Fler och fler får upp ögonen för att kundresor är centralt för att man som organisation ska bli lyckas bli riktigt kundcentrerad i allt man gör.
Som SaaS-nerd man är har vi på Custellence så klart skapat en exempel-mall på hur en kundresa för ett PLG SaaS-bolag kan se ut. In och kika, ladda ner och använd som inspiration för att börja fundera på hur er kundresa ser ut och kan utvecklas.
Jag är övertygad om att Custellence bara har skrapat på ytan och som VD för bolaget är huvudmålet nu att fortsätta förädla verksamheten tillsammans med hela gänget för att hitta nycklar som kan accelerera tillväxten och bli en dominerande spelare på marknaden för ”CX tech”.
Vad händer med Cloud Capital nu då?
Under 2021 landade jag och mina kompanjoner i Cloud i slutsatsen att låneaffären, som var Clouds ursprungliga affär, inte ska vara ett prioriterat område framöver. Istället fortsätter vi och fokuserar på vår investeringsverksamhet som varit väldigt framgångsrik med en portfölj av fina SaaS-bolag. Vi har mycket kapital kvar som vi gärna sysselsätter i nya investeringar. Just nu och tillsvidare delar jag min tid mellan Cloud och Custellence. För mig och Cloud är det business as usual.